background navigation
Terug

Succesvolle Nationale Recycleweek

Van maandag 14 oktober t/m maandag 21 oktober was het Nationale Recycleweek. Alle betrokken organisaties in Nederland, waaronder Stibat, hebben hier volop aandacht aan besteed. We kijken positief terug op een week vol interactie met verschillende doelgroepen.

“Iedereen recyclet”

In Nederland is vorig jaar zo’n 166 miljoen kilo aan afgedankte elektrische apparaten en lampen gerecycled. Mooi natuurlijk, maar dat mag nog veel meer worden. Daarom vindt Stibat deze Nationale Recycleweek ontzettend belangrijk. Onder het mom van “Iedereen recyclet” daagden wij consumenten uit om mee te doen. En niet alleen deze week, ook daarna. De oproep is: gooi apparaten en lampen, maar ook batterijen, nooit weg bij het restafval. Lever ze in bij de milieustraat van de gemeente of bij de officiële inleverpunten. Voor draagbare lege batterijen zijn onze ruim 25.000 inleverpunten hier te vinden.

Urgentie

Dat er een speciale week georganiseerd moest worden om mensen te attenderen op een verantwoorde inzameling, onderstreept de urgentie en problematiek rondom de alsmaar groeiende berg kapotte elektronica en verlichting die thuis nutteloos rondzwerft of nog te vaak in de grijze kliko verdwijnt. Als dit gedrag niet verandert, is dat slecht voor het milieu, slecht voor het herwinnen van kostbare grondstoffen én slecht voor het recyclen tot nieuwe (andere) apparaten.

Positieve impact

Jan Kamminga, voorman van de gezamenlijke initiatiefnemers: “Met het correct inleveren van je eigen e-waste begint de positieve impact die iedereen als individu kan hebben op het milieu en de klimaatverandering. Elke keer als je een elektrisch apparaat of kapotte lamp bij een inzamelpunt inlevert zorg je ervoor dat die spullen niet gewoon bij het reguliere afval verbrand worden en dat je bijdraagt aan het hergebruik van waardevolle grondstoffen (w.o. edelmetalen), denk aan goud dat in mobiele telefoons zit. En dat vermijdt dat we onze aarde onnodig moeten belasten met de winning van nieuwe grondstoffen. Daarom zeggen we in de campagne: “Iedereen recyclet”. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat iedereen het kan.”

Promotionele acties

De overkoepelende campagne werd uitgezonden op de radio en was te zien op billboards en posters. Ook werd er geactiveerd met een grote verscheidenheid aan promotionele acties, georganiseerd door de individuele initiatiefnemers. Zo besteedde Stibat hier met een online campagne aandacht aan. Deze campagne was gericht aan consumenten waarbij ‘Henk van Stibat’ (ook bekend van de Lever ze in en WIN! prijsuitreikingen en verschillende evenementen) winkeliers en winkelend publiek interviewde over hun recycle-gedrag. Dit leverde leuke gesprekken op én extra bewustwording. Klik hier voor een impressie.