background navigation
Terug

Van Amsterdam tot Zwitserland: zo werkt de logistieke organisatie van Stibat

Elke dag halen negen Stibat-vrachtwagens afgedankte batterijen en accu’s op door heel Nederland. Ze rijden van ophaaladressen naar sorteercentrum en dan naar het eindpunt: de recyclers. Dat gebeurt volgens een secuur geplande route en strikte veiligheidseisen. Een enorme logistieke organisatie. Hoe werkt die organisatie en wat zijn de uitdagingen onderweg?

Ophalen bij 27.000 inleverpunten

De helft van de afgedankte batterijen die Stibat ophaalt, komt van de 27.000 inleverpunten. Het zijn de inzamelmeubels (80 kg) en -dozen (25 kg) die bij supermarkten, drogisterijen, doe-het-zelfzaken, fietsenwinkels en basisscholen staan. Is een meubel voor driekwart vol? Dan geven de winkeliers een ophaalverzoek door. Uiterlijk binnen tien werkdagen verruilen onze chauffeurs het volle meubel voor een lege. Elke dag zijn negen chauffeurs bezig om alle afgedankte batterijen en accu’s op te halen. Met hun eigen wagen maken zij zo’n 20 stops per dag.

Slim plansysteem voor beste route

Hoe komen de chauffeurs aan de meest efficiënte route? Dat is het werk van een slimme plancomputer. Alle ophaalverzoeken komen binnen in één computersysteem. Dat systeem verzamelt alle belangrijke informatie. Om hoeveel kilo batterijen gaat het? Hoeveel stops? Hoeveel reiskilometers? Hoeveel uitstoot? Maar ook: wat is de ophaalgeschiedenis van elk inleverpunt? Met die gegevens voorspelt het systeem wanneer iemand toe is aan ophaalbeurt. De beste route wordt dus bepaald door ophaalverzoeken én voorspellers.

Bulk ophalen bij afvalinzamelaars

Naast de 27.000 inleverpunten rijdt Stibat langs afvalinzamelaars van milieustraten en bedrijfsafval. De helft van alle afgedankte batterijen en accu’s komt daar vandaan. Dit betreft echt bulkinzameling: chauffeurs halen grote aantallen in één keer op. De route plannen is daarom minder complex. Voor bulkinzameling is een goede samenwerking nodig, om de afvalstroom zo zuiver mogelijk te houden. Wij halen namelijk enkel afgedankte batterijen en accu’s op, en niet de apparaten waar ze inzitten. Dus geen scheerapparaten, bluetooth speakers en telefoons.

Uitdaging 1: drukte Brabant en Rotterdam

De vrachtwagens van Stibat starten hun ophaalritten vanuit Ermelo of Kampen. Lekker centraal, zodat de chauffeurs binnen één dag met een volle vracht naar Lelystad kunnen rijden. Daar zit het sorteercentrum, waar de batterijen met de hand worden gesorteerd op chemische samenstelling. Zo’n eendaagse rit is zelfs mogelijk met ophaalverzoeken uit Zuid-Limburg. Toch is de drukte rond Rotterdam en de steden in Brabant dan een uitdaging. De oplossing? Bij veel ophaaladressen in deze regio blijft de chauffeur er een nachtje slapen.

Uitdaging 2: milieuregels in binnensteden

Een tweede uitdaging betreft de steeds strenger wordende milieuregels in binnensteden. Zo werken veel steden met venstertijden voor vrachtvervoer, zoals Rotterdam en Den Haag. In Utrecht zijn milieuzones waar we alleen met kleine, lichte vrachtwagens mogen rijden. En in Amsterdam rijden we enkel nog met elektrische vrachtwagens. In de toekomst komen er steeds meer zero-emissiezones, waar alleen elektrisch vervoer is toegestaan. Dat is goed nieuws, natuurlijk. Stibat houdt het gemeentelijk beleid in steden dan ook scherp in de gaten.

Veilig naar sorteercentrum en recyclers

Het vervoer van afgedankte batterijen en accu’s valt onder de Europese ADR-wetgeving. Daarin zijn veiligheidsregels opgenomen voor gevaarlijke afvalstoffen. Regels voor verpakkingen, brandblussers, vervoer, recycling én de certificering van chauffeurs. Onder toezicht van interne en externe audits zorgt Stibat dat afgedankte batterijen veilig worden vervoerd. Naar het sorteercentrum, maar ook naar recyclers in België, Duitsland, Frankrijk, Finland en Zwitserland. De beste verwerkers zitten momenteel in het buitenland, maar met het oog op de toekomst blijft Stibat altijd op zoek naar nieuwe verwerkingsmethoden voor batterijen.